Työskentelyapurahat 2024 on jaettu
Freelance-graafikoiden jakama työskentelyapuraha houkutteli tänä syksynä 39 hakemusta. Yhdelle hankkeelle myönnettävän apurahan suuruus on maksimissaan 4 000 €. Hakemusten yhteenlaskettu arvo oli 134 500 €. Apurahoja myönnettiin koko budjetin mukaisesti yhteensä 46 000 €. Apuraha myönnettiin 18 hankkeelle.
Hakemusten määrä nousi muutamalla hakemuksella viime vuoteen verrattuna. Hakemusten korkea laatu ilahdutti raatia. Valitettavasti kaikille ansiokkaille hakemuksille ei voitu myöntää apurahaa. Apuraha myönnettiin selkeän työsuunnitelman perusteella mielenkiintoisille ja mahdollisimman monipuolisesti graafista alaa edustaville projekteille sekä hankkeille, jotka edistävät alaa. Kärkeen nousivat projektit, joilla oli laajempaa yhteiskunnallista tai yleishyödyllistä merkitystä sekä hankkeille, joilla oli selkeä päämäärä. Apurahoja myönnettiin sekä ansioituneille, että nuoremman polven tekijöille.
Työskentelyapurahaa voi hakea visuaalisen suunnittelun alaan kuuluville vapaille hankkeille. Apurahoja myönnetään hakemusten perusteella suunnittelijoille tai työryhmille harkinnanvaraisesti ja yhdistyksen budjetin puitteissa. Apurahat rahoitetaan Kopioston kopiointikorvauksista.
Kolmen Freelance-graafikoiden jäsenen ja yhden ulkopuolisen asiantuntijan muodostama apurahatoimikunta kokoontui 25.10. Tietorantaan arvioimaan saapuneita hakemuksia. Kiitos PAMille vieraanvaraisuudesta!
Apurahatoimikuntaan kuuluivat: Sampsa Sipilä, (jäsenistön ulkopuolinen asiantuntija, pj.), Juha Harju, Pinja Meretoja ja Oona Mäkelä. Sihteerinä ilman äänioikeutta toimi Miikka Poutiainen.
Apurahatoimikunnan lausunto:
”Tänä vuonna hakemuksissa esiin nousivat perinteisten kirja- ja kuvitusprojektien lisäksi liikkuvan kuvan ja animaation hankkeet. Tuettujen hankkeiden joukossa oli mm. kuvitettuja lastenkirjoja, sarjakuvia, graafisen ilmeen suunnittelua, animaatiota, VR-kuvitusta, sekä mm. graafikoille näyttely- ja residenssitilaa tarjoava galleria. Apurahojen rajallisen määrän vuoksi osa hankkeista sai vain osan haetusta rahoituksesta. Apurahaa pyrittiin jakamaan mahdollisimman monelle hankkeelle.
Jos kyseessä on kirjaprojekti, jolla on kustannussopimus tai se on ns. “kustantajavetoinen”, projektiin suhtaudutaan apurahan myöntämisen näkökulmasta kriittisesti. Emme tue kustantajien hankkeita tai hankkeita, joissa kustantaja pyrkii siirtämään kuluja tai riskiä tekijöille, mikä samalla vääristää toimialan rahoitusrakennetta. Apurahan piiriin ei kuulu myöskään tekijöiden portfoliot, freelancerin/yrittäjän oma brändäys tai muut vastaavat hankkeet. Raati suhtautui varauksella selkeästi kaupallisiin hankkeisiin. Kuluihin ei työskentelyapurahaa myönnetä, sillä painokuluihin sekä digitaalisesta julkaisusta aiheutuviin kuluihin on erillinen projektin kustannusapuraha.
Jatkossa hakijoilta toivotaan lisää tarkkuutta, huolellisesti perusteltuja, selkeitä ja ytimekkäitä hakemuksia. Ilman tukea jääneiden projektien joukossa oli mielenkiintoisia hankkeita, mutta hakemukset olivat osittain puutteellisia ja hankkeet vielä jäsentymättömiä. Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota visuaalisiin luonnoksiin ja kuviin suunnitteilla olevasta projektista sekä siihen, miten työn esittelee. Ei kannata myöskään olettaa, että raati tietää hakijasta tai projektista mitään. Etenkin kuvitus- ja taideprojekteihin liittyvissä hankkeissa luonnoksilla, projektin esimerkkikuvilla tai demoilla on ratkaiseva merkitys kuinka raati hahmottaa idean kääntymistä varsinaiseksi teokseksi. Aikaisemmin tehdyt työnäytteet voivat myös osaltaan tukea hakemusta, mutta eivät välttämättä ole riittäviä sellaisenaan projektin luonteesta toki riippuen.
On myös oleellista otsikoida visuaaliset esimerkit ymmärrettävästi. Raadin tulee pystyä erottamaan onko kyseessä luonnos, valmis näyte tulevasta projektista, aikaisempi muu projektia tukeva työnäyte, muiden töistä koostettu moodboard tai vastaava. Muista myös esitellä lyhyesti kaikki projektissa mukana olevat henkilöt ja tahot sekä heidän osuutensa työssä. Raati myös muistuttaa, että aikaisemmista saman lajin apurahoista tulee olla tehtynä hyväksytty selvitys ennen uuden apurahan hakemista. On myös aina syytä lukea hakuohjeet tarkkaan, jotta hakemus on hakusääntöjen mukainen. Emme myöskään suosittele hakemaan samalla hakemuksella useampaan eri projektiin apurahaa.
Raati toivoo näkevänsä jatkossa lisää projekteja, jotka hyödyntävät monimuotoisia jakelukanavia sekä graafisen alan rajoja koettelevia ja alaa eteenpäin vieviä projekteja.”
Kiitämme kaikkia hakijoita ja onnittelemme apurahan saajia.
Yleisiä ohjeita hakemusten tekoon
Toivomme hakemuksilta selkeät vastaukset peruskysymyksiin: mitä, miksi, kenelle ja mikä on projektin lopputulos. Nämä kannattaa kirjoittaa heti hakemuksen alkuun lyhyesti ja jatkaa tarkempaa kuvausta tai taustoitusta myöhemmin hakemuksessa tai tarvittaessa erillisessä liitteessä. Hakemuksessa tulee selvittää työn lähtökohdat, tavoitteet ja mahdollisten työryhmän jäsenten ja yhteistyökumppaneiden roolit. On tärkeää kertoa myös, miksi työ tehdään, miksi sitä pitäisi tukea sekä mikä on julkaisusuunnitelma. Puhtaasti kaupallisissa hankkeissa on tärkeää selvittää, onko kyseessä hakijan itsensä kehittelemä projekti vai asiakkaan tilaustyö. Erityisesti kirjaprojekteissa tulee selvittää onko kustantaja mukana hankkeessa, miten kirjaprojektin rahoitus ylipäätään rakentuu ja jakautuu eri tekijöiden kesken?
Työskentelyapurahan 2024 saajat
Ahonen Elina Johanna: ”Kuusi vuosi”-nimisen lasten runoteoksen hahmosuunnittelu, värisuunnitelma ja kuvitus, 4 000 €
Björklund Maria: ”Kummituskanava”-lyhytelokuvan (työnimi) visuaalinen suunnittelu ja animointi, 4 000 €
Helander Päivi: “Phytopia” – valokuvia ja sinilevälähtöisiä typografisia elementtejä yhdistelevä teos, 1 000 €
Kannisto Kalleheikki: “Cities of Light” -animaatio multimediaprojektiin, 2 000 €
Kissaniitty Milla: “Galleria Kissaniitty” -gallerian suunnittelu ja toteutus, 4 000 €
Kivilompolo Jutta: ”Miten kaupunki toimii?” -lastenkirjan kuvitus ja graafinen suunnittelu, 4 000 €
Leppäkoski Matilda: “Aş Su” — Suomen tataarien nykyhetki, historia ja tuleva ruokakulttuurin kautta tarkasteltuna, 2 000 €
Paavola Jani: “Millesimo” -fonttiperheen kursiivileikkausten suunnittelu, 1 000 €
Palin Meria: “Vili ja Vilja joulun rauhassa” – lasten kuvakirjan kuvitus ja graafinen suunnittelu, 2 000 €
Poutiainen Miikka: ‘My Cut’ -mediateoksen visuaalisuus, 4 000 €
Rannikko Tuija: Säveltäjä, muusikko Antero Prihan juhlavuoden graafinen suunnittelu, 2 000 €
Ruusulampi Hanna: Animoidut 3D-mallikuvapohjat toistuville kuvioille Blender-ohjelmalla – työkalujen kehitystyö, avoin lähdekoodi, 2 000 €
Salervo Ville: “Kuvituspodcast Luxuxsen” toisen kauden parissa työskentely, 2 000 €
Sotavalta Sebastian: “Degrees of Freedom” -sarjakuvan piirtäminen ja taittaminen, 2 000 €
Syvänen Salla-Maaria: “Foncé”– Kauhua käsittelevän lyhytanimaation suunnittelu- ja tuotantokustannuksiin, 2 000 €
Tyrväinen Henna: Kokeellisen elektroniikan seuran (Koelse) 25-vuotisjuhlakirjan visuaalisen ilmeen suunnittelu ja taitto, 4 000 €
Valkealahti Janni: “Sit tight” – interaktiivinen, VR-laseilla katseltava kuvitusteos yhteisnäyttelyyn, 2 000 €
Varila Jenni: “Painonpudotuspäiväkirja” – Sarjakuva laihdutuksesta, 2 000 €
Onnea kaikille apurahansaajille!
uutinen