Friikkujen syysretki Vallisaareen Helsinki Biennaaliin
Freelance-graafikot teki merellisen syysretken Vallisaareen 7.9.2023. Kohteena oli toista kertaa järjestetty Helsinki Biennaali, joka esittelee yhteensä 29 kansainvälistä taiteilijaa tai taiteilijaryhmää sekä Suomesta että maailmalta.
Biennaalin nimi Uusia suuntia voi syntyä on lainaus antropologi Anna Lowenhaupt Tsingiltä, joka kannustaa oppimaan havaitsemalla, tulemalla tietoiseksi. Kiinnittämällä huomionsa ihmisiin, eläimiin, kasveihin, ympäristöön, dataan ja muuhun ympärillämme olevaan biennaali etsii uusia tapoja elää ja ymmärtää ympäröivää maailmaa.
Tutustuimme oppaan johdolla Biennaalin taideteoksiin aurinkoisessa syyssäässä.
Emilija Škarnulytėn videoinstallaatio Hypoxia on Itämeren inspiroima teos, joka sisältää pohdintoja sukupuutosta, tulevaisuuden arkeologiasta ja syvästä ajasta. Hän tarkastelee merenpohjaa ”maan ulkopuolisin silmin” ja pyrkii rekonstruoimaan niin menneitä kuin nykyisiä mytologioita ja uskomuksia niiden tulevaisuudesta suuntautuvalla katseella.
Adrián Villar Rojas luo paikkasidonnaisen veistoksellisen teoksen, joka käy keskustelua Vallisaaren ympäristön ja sen asukkien kanssa. Teos koostuu yhteensä 15 veistoksesta. Teoksen veistokselliset muodot levittäytyvät saaren puihin, kallioille ja rakennuksiin.
PHOSfate-ryhmän muodostavat sahrawien pakolaisleirillä Lounais-Algeriassa syntynyt taiteilija ja runoilija Mohamed Sleiman Labat ja Helsingissä työskentelevä kuvataitelija, elokuvantekijä ja tutkija Pekka Niskanen. Vuoden 2023 Helsinki Biennaalissa nähtävä hiekkapuutarhainstallaatio on osa meneillään olevaa PHOSfate-projektia, jonka keskiössä ovat fosfori ja sen vaikutukset sahraweihin. Lisäksi projektissa käsitellään ympäristöhaasteita, ilmastonmuutosta ja lannoitteiden aiheuttamaa merten rehevöitymistä.
Remedies | Rohdot on projekti, jossa taiteilijat Sasha Huber ja Petri Saarikko tutkivat itsehoidollisia ja lääkinnällisiä parannuskeinoja erilaisissa maantieteellisissä ja kulttuurisissa ympäristöissä. Installaation voi kokea toisella Vallisaaren kahdesta makeavetisestä lammesta. Venäjän vallan aikana armeijan kaivoksi rakentama lampi on sittemmin luonut oman ekosysteeminsä, ja siitä on tullut tärkeä hyvinvoinnin, virkistäytymisen ja nautinnon paikka saaren asukkaille – niin ihmisille kuin muillekin.
Teoksen muodostavan näkymän lisäksi installaatioon sisältyy lyhyt runo, joka nostaa esiin kysymyksen maisemasta taustana ihmisen toiminnalle. Onko ihmisen läsnäolo olennainen osa saarta? Onko se vain osa arvoitusta, ehkä resepti tai lääke?
Danielle Brathwaite-Shirley kutsuu vierailijat osallistumaan roolipeliperformanssiin ja installaatioon, joiden välityksellä voi kokea Vallisaaren uudenlaisen mytologian. Teoksissaan hän kietoo eletyt kokemukset fiktioon kertoakseen uudelleen mustien transihmisten tarinoita. Brathwaite-Shirley vie osallistujat matkalle, jonka varrella kohdataan yhteistä päätöksentekoa ohjaavia hahmoja ja skenaarioita. Hahmot esiintyvät fyysisten veistosten muodossa saarella ja verkossa voi myös kuunnella heidän taustatarinansa. Verkkovaellukseen pääset pääset tästä >>
Opaskierroksen jälkeen tutustuimme vielä omatoimisesti muutamiin Biennaalin teoksiin.
Tuula Närhinen on putsannut vuodesta 2006 lähtien Helsingin rantoja muoviroskasta. Hän on löytänyt mm. pillejä, pumpulipuikkoja, kalastusvälineitä, pullonkorkkeja, lelujen muovirakeita, polyuretaanivaahtoa sekä panosnauhan palasia. Häntä kiehtovat muovien kirkkaat värit. Myös monet merieläimet lumoutuvat muovin houkuttelevasta ulkonäöstä ja haksahtavat nielemään ruuansulatuksenssa sopimatonta ainesta kohtalokkain seurauksin. Taiteilijan työhuoneet sijaitsee Harakan saarella ja siksi hänen työskentelyssä on tiiviisti sidoksissa meriluonnon tarkkailuun.
Materia Medica of Islands on pitkäkestoinen paikkasidonnainen teos. Teoksessa kuullaan ja nähdään apteekki, surukuoro, yöperhosäänitteitä sekä muistojuhla naiselle, joka toiminnallaan varmisti jokaisenoikeuden Suomessa – eli jokaisen oikeuden nauttia Suomen luonnosta ja etsiä sieltä ravintoa riippumatta alueen omistussuhteista.
Saarikierroksen jälkeen nautimme herkullisen Satamavaja-menun entisessä Suomen armeijan Lippurakennuksessa.
Friikuilla on tapana pitää retkillä mukana vieraskirjaa, johon jokainen halukas voi piirtää tai kirjoittaa fiiliksiä. Useampi jäsen intoutui kirjoittamaan terveisensä, joista tässä muutamia.
Ruokailun jälkeen tutustuimme vielä Keiken Ángel Yōkai Atā -teokseen. Thaimaalaisen henkien talon inspiroimassa portaalissa on kolme osaa: ääniteos, enkelien ja henkien talo Vallisaaren ja Kuninkaansaaren välisellä kannaksella sekä interaktiivinen kokemuksellinen osio verkossa.
Palasimme takaisin Kauppatorille FRS Finlandin lautalla hyvissä mielin onnistuneen syysretken jälkeen!
Lue lisää Helsinki Biennaalin teoksista ja tekijöistä helsinkibiennaali.fi.
Helsinki Biennaali info: HAM Helsingin taidemuseo
Valokuvat: Katja Saarimäki
tapahtuma